Ga naar de inhoud

Website checklist: waar moet een website aan voldoen

Waar moet een website aan voldoen en hoe herken je een goede website? In deze blog gaan we in op de basis van een kwalitatieve website. Zo kan je zelf de keuze maken of je zelf je website maakt of dit laat doen door een website bureau.

Duidelijke navigatie

De gebruiker moet eenvoudig en snel kunnen navigeren naar de content die ze zoeken. Er moet worden gelet op:

 

  • Duidelijke call-to-action blokken
  • Logische menustructuur

Door het logisch en duidelijk te maken van de elementen kunnen gebruikers snel navigeren, en haken ze dus minder snel af.

 

Responsive design

Een responsive design zorgt ervoor dat de website op elk apparaat er goed uit ziet. Het aantal mobiele gebruikers stijgt nog jaarlijks, meer dan de helft van de website bezoekers zijn mobiele gebruikers. Een responsive design is dus erg belangrijk om te hebben.

 

Snelle laadtijd

Niets is vervelender dan wachten op een trage website. Bezoekers hebben geen zin en geduld om te wachten. Zorg er dus voor dat jouw website snel laadt. Optimaliseer je afbeeldingen, gebruik caching en minimaliseer HTTP-verzoeken om je website sneller te maken.

 

Doelgerichte content

De inhoud moet gericht zijn op de behoefte van jouw doelgroep. Houd teksten duidelijk en deel relevante informatie. Gebruik relevante afbeeldingen en video’s om je boodschap te verduidelijken.

 

Sterke call to action

Roep je gebruikers op tot actie. Plaats duidelijke en aantrekkelijke actie-blokken die de gebruikers oproepen tot actie. Spoor je bezoekers bijvoorbeeld aan om contact op te nemen of aan te melden voor jouw nieuwsbrief.

 

Contact informatie

Zorg dat je contact informatie binnen 1 klik te vinden is. Een contact pagina met contact informatie en een contact formulier maakt jouw website betrouwbaar.

Beveiliging

Veiligheid hoort eigenlijk boven in de lijst, zowel voor jezelf als voor de gebruikers. Zorg dat je website beveiligd is met een SSL-certificaat. Maak je gebruik van een CMS? Zorg dan dat je een sterk wachtwoord gebruikt en de CMS regelmatig update.

 

Social media

Vergroot je aanwezigheid met een duidelijke koppeling met Social media. Doe dit door duidelijke knoppen en call-to-action blokken. Verwerk je dit goed dan werkt het 2 kanten op, van Social media naar de website en van de website naar je Social media.

 

Google Analytics en statistieken

Implementeer Google Analytics om het gedrag van jouw website bezoekers bij te houden. Analyseer je verzamelde gegevens, en verbeter je website op basis van de gegevens om de bezoekersduur, click thru rate en conversie ratio te verbeteren.

 

Updates

Houd je website regelmatig bij door deze te updaten. een geüpdatet website blijft snel en veilig zo blijft de website optimaal presteren.

 

Gebruiksvriendelijke 404-pagina

Hoewel je links moeten natuurlijk werken op je website, toch kan het gebeuren dat bezoekers op een pagina komen die niet bestaat. Hiervoor moet een gebruikersvriendelijke 404-pagina zijn. Gebruikers moeten weer eenvoudig terug kunnen naar gewilde pagina’s. Er moeten dus duidelijke knoppen zijn en/of een zoekfunctie.

 

Conclusie

Is deze checklist verwerkt op je website, gefeliciteerd! Je bent goed op weg om een website te maken die aan de basis principes van web ontwikkeling doet.

Heb je hulp nodig met je website optimaliseren, neem contact op!

Auteur: Marc Nijsse
Datum: 31-10-24