Website checklist: waar moet een website aan voldoen
Waar moet een website aan voldoen en hoe herken je een goede website? In deze blog gaan we in op de basis van een kwalitatieve website. Zo kan je zelf de keuze maken of je zelf je website maakt of dit laat doen door een website bureau.
Duidelijke navigatie
De gebruiker moet eenvoudig en snel kunnen navigeren naar de content die ze zoeken. Er moet worden gelet op:
- Duidelijke call-to-action blokken
- Logische menustructuur
Door het logisch en duidelijk te maken van de elementen kunnen gebruikers snel navigeren, en haken ze dus minder snel af.
Responsive design
Een responsive design zorgt ervoor dat de website op elk apparaat er goed uit ziet. Het aantal mobiele gebruikers stijgt nog jaarlijks, meer dan de helft van de website bezoekers zijn mobiele gebruikers. Een responsive design is dus erg belangrijk om te hebben.
Snelle laadtijd
Niets is vervelender dan wachten op een trage website. Bezoekers hebben geen zin en geduld om te wachten. Zorg er dus voor dat jouw website snel laadt. Optimaliseer je afbeeldingen, gebruik caching en minimaliseer HTTP-verzoeken om je website sneller te maken.
Doelgerichte content
De inhoud moet gericht zijn op de behoefte van jouw doelgroep. Houd teksten duidelijk en deel relevante informatie. Gebruik relevante afbeeldingen en video’s om je boodschap te verduidelijken.
Sterke call to action
Roep je gebruikers op tot actie. Plaats duidelijke en aantrekkelijke actie-blokken die de gebruikers oproepen tot actie. Spoor je bezoekers bijvoorbeeld aan om contact op te nemen of aan te melden voor jouw nieuwsbrief.
Contact informatie
Zorg dat je contact informatie binnen 1 klik te vinden is. Een contact pagina met contact informatie en een contact formulier maakt jouw website betrouwbaar.
Beveiliging
Veiligheid hoort eigenlijk boven in de lijst, zowel voor jezelf als voor de gebruikers. Zorg dat je website beveiligd is met een SSL-certificaat. Maak je gebruik van een CMS? Zorg dan dat je een sterk wachtwoord gebruikt en de CMS regelmatig update.
Social media
Vergroot je aanwezigheid met een duidelijke koppeling met Social media. Doe dit door duidelijke knoppen en call-to-action blokken. Verwerk je dit goed dan werkt het 2 kanten op, van Social media naar de website en van de website naar je Social media.
Google Analytics en statistieken
Implementeer Google Analytics om het gedrag van jouw website bezoekers bij te houden. Analyseer je verzamelde gegevens, en verbeter je website op basis van de gegevens om de bezoekersduur, click thru rate en conversie ratio te verbeteren.
Updates
Houd je website regelmatig bij door deze te updaten. een geüpdatet website blijft snel en veilig zo blijft de website optimaal presteren.
Gebruiksvriendelijke 404-pagina
Hoewel je links moeten natuurlijk werken op je website, toch kan het gebeuren dat bezoekers op een pagina komen die niet bestaat. Hiervoor moet een gebruikersvriendelijke 404-pagina zijn. Gebruikers moeten weer eenvoudig terug kunnen naar gewilde pagina’s. Er moeten dus duidelijke knoppen zijn en/of een zoekfunctie.
Conclusie
Is deze checklist verwerkt op je website, gefeliciteerd! Je bent goed op weg om een website te maken die aan de basis principes van web ontwikkeling doet.
Heb je hulp nodig met je website optimaliseren, neem contact op!
Meer lezen?
Hoe belangrijk is laadsnelheid voor je website?
Laadsnelheid is niet zomaar een technisch detail. Het is één van de belangrijkste onderdelen die bepaalt of je website goed presteert – zowel bij bezoekers als in zoekmachines. Want zeg nou zelf: hoe vaak klik jij weg als een website te lang duurt met laden?
Wat maakt een WordPress website goed?
Een goede WordPress website ziet er niet alleen maar mooi uit en wordt ook niet alleen gebruikt als visitekaartje, je kan zoveel meer met een goede website. Voordat klanten op je website klikken, blijven en converteren, moet er nog een hoop gebeuren en moeten er een aantal dingen goed staan. Wil jij een website die resultaat haalt?
Waarom branding zo belangrijk is voor je website
Je hebt maar één kans om een goede eerste indruk te maken en die begint vaak online. Bezoekers oordelen binnen een paar seconden (5-10 seconde) of ze jouw website vertrouwen, of ze blijven hangen… of weer wegklikken. Juist daarom is sterke branding zo belangrijk. Het bepaalt hoe jouw bedrijf wordt gezien, of mensen je onthouden én of ze klant willen worden. In deze blog leggen we uit waarom branding onmisbaar is voor een website die niet alleen mooi is, maar ook werkt.