Ga naar de inhoud

Wat is een conversie? Alles wat jij moet weten!

Wat is een conversie? je zult er vast wel eens van gehoord hebben. Zeker in de marketingwereld komt deze term vaak voor. Maar wat betekent het nou eigenlijk precies en wat heb jij eraan? Dat en alles wat je moet weten over conversies leggen we uit in dit kennisbank bericht.

Wat is een conversie?

Een conversie is simpelweg de gewenste actie die je wilt dat bezoekers op je website of webshop ondernemen.

Dit kan bijvoorbeeld zijn het invullen van een contactformulier, het aanmelden voor een nieuwsbrief, tot het plaatsen van een bestelling in je webshop.

De voorbeelden die ik zojuist noemde, zijn conversiedoelen. Het stellen van duidelijke (conversie)doelen voor verschillende pagina’s op je website is erg belangrijk. Hierdoor kun je niet alleen de effectiviteit van je pagina’s meten, maar ook verbeteringen doorvoeren waar nodig. Kortom, conversie is het bereiken van de gewenste actie die je bezoekers op je website ondernemen.

 

Verschillende soorten conversies

Zit er dan ook nog verschil in conversies? Jazeker, er zijn twee soorten conversies, harde en zachte conversies.
Dat zegt natuurlijk niet heel veel, dus wat is dan het verschil tussen die twee?

 

Harde conversies

Harde conversie zijn direct meetbaar en levert jouw bedrijf gelijk wat op, dat is dus ook een duidelijke conversie, een aantal voorbeelden hiervan:

 

  • Een offerte aanvraag via je website
  • Een bestelling in je webshop
  • Het boeken van een afspraak

 

Zachte conversies

Zachte conversies zijn het tegenovergestelde van de harde conversies, deze zijn indirect meetbaar en dit levert niet direct waarde voor jouw bedrijf Hier een aantal voorbeelden van zachte conversies:

 

  • Het lezen van je blog of kennisbank artikel.
  • Het bekijken van een video op je website.
  • Het inschrijven op jouw nieuwsbrief.

 

Maar heb je dan niets aan zachte conversies? Zeker wel, zachte conversies kunnen jouw bedrijf helpen bij het opbouwen van een loyale klantenkring, het vergroten van merkbekendheid en het creëren van een betrokken online gemeenschap. Dus hoewel zachte conversies niet direct meetbaar zijn en jou niet direct iets opleveren, dragen ze wel bij aan het versterken van je online aanwezigheid.

 

Hoe verbeter ik conversies?

Nu jij op de hoogte bent van wat conversies zijn is het tijd om het in praktijk te kunnen toepassen toch?

Dus hoe verbeter je in het kort nou de conversies? Nou zo:

 

  • Allereerst is het belangrijk om duidelijke conversiedoelen op te stellen, dus wat wil jij dat je bezoekers gaan doen op je website of webshop.
  • Nu je duidelijke conversiedoelen hebt opgesteld is het belangrijk dat de bezoekers kunnen vinden wat ze zoeken, zorg dus dat je website of webshop gebruiksvriendelijk is.
  • Geef bezoekers duidelijkheid door middel van sterke Call To Actions.
  • Meten is weten, meet na een poosje de conversies zodat je weet hoe goed je website of webshop presteert oftewel conversietracking.

 

Heb je vragen, of wil je meer weten? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je graag verder!

Auteur: Marc Nijsse
Datum: 04-11-24